منتديات حنين
أهلا بيك يا معلم منور المنتدى وحشتنا مستنيينك من بدرى اذا كنت عضو معانا اتفضل بالدخول
واذا كنت زائر يشرفنا انضمامك لأسرة منتدانا المتواضع

منتديات حنين

منتديات حنين - اغانى - افلام - كليبات - غرائب - صور - برامج - العاب - مسابقات - نكت - الغاز - موبايل - كل جديد وحصرى
 
الرئيسيةس .و .جالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
nour_einy
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 4760
تاريخ التسجيل : 30/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الثلاثاء 17 يونيو 2008, 11:42 pm


ودلوقتى
معانا ومعاكم
عضو جامد جدااااااااا

هو
؟؟
؟؟
؟؟
؟؟
محمد علاء
نجم منتدى الاغانى
وحاصل على حجات كتير
انا مش فاضى اكلمكم عنها

ودلوقت

محمد هيكلمنا عن حياته
ماضيه وزكرياته

كلمه يوجهها لكل تاجر مخدرات بيدمر ابناء بلده

ويكلمنا عن تامر حسنى ويعملنا موضوع جامد عنه

معانا ومعاكم محمد علاء






_________________





زوروا موقعنا الجديد منتديات خليك معايا
على هذا الرابط

http://5lekm3aya.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mohammedalaa
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 1280
تاريخ التسجيل : 15/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الجمعة 20 يونيو 2008, 8:23 pm

السلام عليكم

متشكر قوي يا احمد على المجله الجميله بجد موضوع جميل
ويسعدنى انك تستضيفنى فيها 
واتمنى اكون عضو خفيف الظل على جميع الاعضاء 
وابدا معاكم بالتعريف عن نفسى 
الاسم : -


محمد علاء
السن : - 

19 سنه
الدراسه :-
كليه لغات وترجمه قسم المانى عين شمس 
بالنسبه للحب في حياتى :-

الحب بالنسبالى ابتسامه بتدينى امل في الحياه 
طول مفيه حب بحس انى لسه عايش 
الحب اسمى انواع المشاعر واتمنى اقابل حب صافى وبريء حب يكون من القلب للقلب
حب ميكونش فيه اي رغبات
حب كله احساس ورقه
عايز اعيش ليها وتعيش ليه
ابقى جمبها
وتبقى جمبي
مواصفات فتاه احلامى 
بصراحه انا معنديش مواصفات
انا اللى بحبها هحس انها خطفتنى في لحظه وخدتنى من نفسى 
مش هقول انها فيه صفه معينه
لانى عارف نفسى 
بحس انى مش عايش على الارض بطير وبسرح
وبصراحه اكتر حاجه بتاثرفيه الحب
مش هنكر انى حبيت لكن اراده ربنا كانت فوق الحب
واللى ربنا كاتبه هيكون
مش هطول عليكم اتمنالكم السعاده من كل قلبي
ويارب تقابلو كلكم ااجمل واحلى حب
حموووووووووووو علاء 
النهارده هنتكلم عن مشكله بتواجه الشباب وبصراحه ضعف مننا كلنا 
ضعف من الدوله ضعف من افقراد الاسره 
ضعف من الشخص نفسه
الادمان اصبح الهروب من المشاكل 
ناس كتير بتغلط بس بتغلط عشان تهرب من الواقع الاليم 
صدقونى يا جماعه انا بقول الكلام ده عن تجربه
تعرفو انا لما بشوف مجرم انا قبل مقول حاسبوه هقول حاسبو الظروف 
واول سبب للانحراف بوجه عام البطاله
يعنى مثلا عندنا ناس كتير معاها احسن كليات وطلبه جامعات وومدمنين ومجرمين 
انا واحد من الناس اتعرضت لمواقف كتير من دي 
ومش هنكر انى شربت 
لكن الحمد لله ربنا تاب عليه وبطلت
لكن حسيت بالندم في حق نفسى وفحق اهلى 
والفضل يرجع لكناريا وهيثم 
بصراحه ساعدونى كتير لحد مخرجت منها
عموما الحمد لله

واوجه رساله لكل شاب ياريت ياخد باله من نفسه :-

عتبر سوء استعمال القنب من المشاكل الشائعة في مجال الإدمان بل هي الأكثر شيوعا على الإطلاق. ولا يخلو استعماله من استعمال مواد أخرى ضارة وبالذات النيكوتين والخمور ومواد أخرى. ما يزيد من مشاكل الحشيش هو الاعتقاد السائد بأنه مادة لا تسبب الإدمان(الاعتمادية) وهذا خطأ شائع وأحيانا يلجأ المدمون لهذا الاعتقاد تخفيفا لما يشعرون به من الذنب أو الوصم بأنهم مدمنون. سهولة الحصول على الحشيش والتدني النسبي في قيمته يقلل من نظرة المدمنين له على أنه مادة خطرة وكذلك طريقة تناوله ليست بتلك الصورة المهيبة التي ينظر بها الناس لمادة الهيروين أو الكوكايين.

حاله حال العقاقير الأخرى التي تدخل الجسم, فإن تأثيره يختلف من شخص لآخر ولا يعني أن البعض تأثرهم طفيف وقابليتهم الادمانية عليه قليلة أنه سيؤثر بنفس الطريقة مع كل الأشخاص.


ما ينبغي الإحاطة به أن الحشيش يعتبر بوابة جهنم التي يفتحها من يستعمله إذ أنه يعتبر من المؤشرات الأولية على قابلية الشخص للإدمان على الكوكايين وغيره من المواد الأخطر من الحشيش نفسه. يطلق عليه باللغة الانجليزية (The Gateway Drug). حصلت تطورات مؤخرا في كيفية زيادة نسبة المواد المخدرة الفعالة في الحشيش( دلتا – 9 – تيترا هيدركانابينول) إذ كان تركيز هذه المادة في السيجارة الواحدة ما يساوي 10 ملغم وذلك في الستينات والسبعينات من القرن الماضي أما الآن فإن هذه النسبة أكثر بكثير. كما أن استعمال الزيوت المستخلصة من أوراق الحشيش زادت من تركيز هذه المادة الفعالة وبالتالي من تأثير الحشيش الفسيولوجي(السمية).

دا واحد بيلف  سجاره حشيش



له الكثير من الأسماء اعتمادا على الشكل وتركيز المادة الفعالة فيه: فيسمى الماريجوانا(Marijuana) إذا كان تركيز المادة الفعالة 0.5 إلى 5% حيث يشتق من أوراق النبتة ومن أوراق الزهور المجففة. ويسمى الحشيش(Hashish) إذا كان تركيز المادة الفعالة من 2 إلى 20% حيث يؤخذ من صمغ النبتة المجفف ومن زهور النبتة. عموما سنطلق عليه هنا اسم الحشيش. الحشيش له الكثير من خصائص الإدمان(الاعتمادية الجسدية والنفسية) من أعراض التسمم والأعراض الانسحابية حاله حال المواد المحظورة الأخرى ولا يختلف إلا في أن هذه الآثار مؤجلة وطويلة الأمد نسبيا.

هذه الرسمه تسمى بالبنجو وهذا يدمر جميع خلايا المخ :-




الاستخدام الطبي لمادة الحشيش:-

بعد استخدامه لقرون عديدة كدواء عشبي للعديد من الأمراض, توقف استخدامه الطبي حاليا أو يكاد نظرا لوجود مشاكل التعود عليه وسوء الاستعمال. كانت مادة القنب تستخدم سابقا لعلاج القلق, الاكتئاب, مشاكل الجهاز الهضمي, الغثيان الذي تسببه أدوية السرطان, بعض أعراض تصلب الدماغ المتعدد, والايدز وارتفاع ضغط العين(الجلوكوما). يستعمل أحد مشتقاته(درونابينول Dronabinol) في علاج بعض الأمراض وذلك أن هذه المادة لها مفعول أضعف في قدرتها الادمانية.

مصدر المادة :-عرف القنب في الصين وآسيا الوسطى من أكثر من 4 آلاف سنة. والنبتة (الأنثى) التي يستخرج منها تسمى كانابس ساتيفا ( Cannabis Sativa) وكل أجزاء هذه النبتة تحوي المادة الفعالة وهي ( دلتا – 9 – تيتراهيدروكانابينول Delta – 9 - Hydrocannabinol) ولكن أقوى هذه الأجزاء تركيزا لهذه المادة هي من زهرة النبتة(في قمتها) أو من إفرازات (عصارة) الأوراق البنية الداكنة المجففة. تقطع أوراق النبتة وتجفف وتفرم ثم تلف في رقائق ورقية ليسهل استعمالها كسجائر أو تدخينها من خلال الشيشة. تخلط مادة الحشيش مع السجائر العادية أيضا كسلوك معتاد لدى المدمنين. لا تعد هذه الطرق ضرورية لحصول السمية بالحشيش فمجرد شم الدخان الصادر من سجائر الآخرين أو مشاركتهم المكان الذي يدخنون فيه قد يؤدي إلى نفس النتائج فالحشيش يمتص سريعا عن طريق الرئتين.

هذه الصوره تسمى بالحشيش :-




أرقام واحصائيات :-

غالبا ما يبدأ استخدام الحشيش في الأعمار من 18 إلى 22 سنة.:- ونسبة القابلية لسوء استعمال وإدمان الحشيش حوالي 5%. تبلغ نسبة الذكور إلى الإناث حوالي الضعف وتتأثر النسبة بالنسبة للإثنية(العرقية) من عمر لآخر ولكنها تتساوى بعد سن الثلاثين. يداوم حوالي 10% من مستخدمي الحشيش على الاستخدام اليومي وحوالي 20 إلى 30% على الاستخدام الأسبوعي. والاستخدام اليومي يحمل خطورة أكبر ليس لإدمان الحشيش وحده بل والمواد الأخرى كالخمر, الكوكايين, المهلوسات......إلخ.

تأثير الحشيش على الدماغ :-

تحوي نبتة الحشيش أكثر من 400 مادة كيميائية ترتبط منها حوالي 50 إلى 60 بمادة الــ(دلتا – 9 – تيتراهيدروكانابينول) التي تتحول مباشرة بعد امتصاصها إلى مادة فعالة أخرى هي ( 11 – هايدروكسي – دلتا 9 – تيتراهايدروكانابينول) والتي تلتحم بمستقبلات خاصة بمادة الحشيش تنتشر في الدماغ ولكنها تتركز في مناطق معينة مثل (العقد القاعدية Basal Ganglia) و(الهيبوكامباس Hippocampus) و ( المخيخ Cerebellum) وتوجد هذه المستقبلات بتركيز أقل في (قشرة الدماغ Cerebral Cortex). لا توجد مستقبلات كيميائية للحشيش في جذع الدماغ وهذا ما يفسر قلة تأثير الحشيش التثبيطي على وظائف القلب والجهاز التنفسي ولكن هذا لا يعني انعدام التأثير تماما فوجود مرض سابق في الرئتين أو القلب أو ارتفاع ضغط الدم قد يزداد سوءا مع استخدام مادة الحشيش. كما أن الحشيش مرتبط ارتباطا وثيقا مع الكثير من المضاعفات على الجهاز التنفسي بالذات. تؤثر المواد الفعالة في القنب على مستقبلات المواد المخدرة الأخرى مما يجعل لها نفس الخصائص التي للمخدرات الأخرى عكس ما يشاع من أن الحشيش له مفعول أخف. وبالرغم مما يثار من أن الحشيش لا يؤثر على مراكز الرغبة أو اللذة في الدماغ (المنطقة الغشائية البطنية Ventral Tegmental Area), وكذلك البطء في ظهور علامات التعود عليه والحاجة لكميات كبيرة منه إلا إنه يظهر تحمل الجسم للحشيش(قلة التأثر به) أو (Tolerance) وهذا ما يدل على وجود القابلية لإدمان الحشيش على الأقل على المستوى النفسي. كما أنه قد تم تصنيف أعراض انسحابية والإدمان في النسخة الرابعة من التصنيف التشخيصي الإحصائي للأمراض النفسية.

التأثير الفسيولوجي والأعراض :-

عندما يدخن الحشيش فإن تأثيره يظهر مباشرة خلال دقائق ويصل للذروة خلال 30 دقيقة ويستمر من ساعتين إلى أربع ساعات حيث يشعر المستخدم بالنشوة والبهجة والاسترخاء والإحساس بالأشياء من حوله بمزيد من الرغبة واللذة كالاستمتاع بالطعام وسماع الموسيقى وإطلاق النكت والضحك. وتكون هذه التأثيرات مؤقتة ولكن التأثيرات الغير مرغوبة تستمر لفترات طويلة. فقد يستمر تأثيره على قوة الإدراك والقدرات الحركية لمدة تصل إلى 12 ساعة متواصلة. البعض يتناول الحشيش عن طريق مضغه بعد وضعه في الطعام ولكن يحتاج المدمن لكمية أكبر من الكمية المدخنة للحصول على المفعول المطلوب.

أكثر أعراض سمية الحشيش شيوعا هي توسع الأوعية الدموية في ملتحمة العينين مما يؤدي إلى ظهورها باللون الأحمر وكذلك زيادة طفيفة في عدد ضربات القلب. عند تناول جرعات كبيرة يعاني المدمن من انخفاض الضغط الانتصابي وزيادة الشهية للطعام وجفاف الفم. يؤدي تدخين الحشيش للكثير من المشاكل في الذاكرة وبالذات الذاكرة القريبة فيجد من يعتمد عمله على الذاكرة كالطلاب مثلا مشاكل جمة من الصعب التغلب عليها حال إدمانهم على الحشيش. يترافق تدخين الحشيش مع خطورة التدخين بحد ذاته من الإصابة بسرطان الرئة والانسداد المزمن لمجرى التنفس وانتفاخ الرئتين. مما يزيد من هذه الخطورة أن مدمن الحشيش يحرص كثيرا على تدخين السيجارة حتى نهايتها تماما(تسمى "الصراصير" لوجود الشبه الكبير) وهذا ما يشكل خطورة استنشاق مواد سامة إضافية وأكثر مما في تدخين السجائر العادية دون حشيش.

العناصر الأساسية في تشخيص سمية الحشيش :-

1) ظهور تصرفات وتغيرات نفسية أثناء أو مباشرة بعد استخدام الحشيش كالابتهاج الزائد:-
اختلال الوظائف الحركية, القلق, الإحساس ببطء مرور الوقت, سوء الحكم على الأمور.

2) اثنين أو أكثر من العناصر التالية تظهر خلال ساعتين من استعمال الحشيش :- a. احمرار العينين.

b. زيادة الشهية للطعام.

c. جفاف الفم.

d. زيادة ضربات القلب.

3) تستثنى الأسباب العضوية والنفسية الأخرى المسببة لأعراض شبيهة :-

الأمراض النفسية التي يسببها الحشيش والمصاحبة له

1) سوء الاستخدام

2) الإدمان.

3) التسمم بالحشيش.

يعمل الحشيش أثناء وجوده في الجسم على زيادة وعي المريض بما حوله من مؤثرات خارجية ويكون اقدر على ملاحظات أدق التفاصيل والألوان من حوله أكثر وضوحا وإشراقا كما أن إحساسه بمرور الوقت يكون بطيئا. لا تعني هذه الأمور أن الحشيش يفيد في تحسين إدراك المريض لما حوله ويحسن ذاكرته فهذه التغيرات مؤقتة وغير طبيعية وغير منتجة أيضا أي أن المريض لا يستفيد منها. فقدرته القوية على الإحساس بالتفاصيل من حوله تثير قلقه وتوتره كثيرا وتجعل تفكيره مشتتا. التسمم بالحشيش (خصوصا بجرعات عالية) يسبب أيضا حالة من عدم الإحساس بالذات بشكل كبير قد تصل إلى أن المريض لا يعرف نفسه(تبدد الإحساس بالذات Depersonalization) أو ما حوله(تبدد الإحساس بالواقع Derealization). يستمر اختلال المهارات الحركية لمدة قد تصل إلى 12 ساعة أي بعد زوال التأثير المبهج للحشيش وهذا ما يؤثر على قدرة المدمن على القيادة أو تشغيل الآلات وبالذات الخطرة التي تحتاج للتركيز وهذا ما يضعه في خطورة شديدة كالحوادث المميتة. مخاطر سمية الحشيش تزداد كثيرا إذا تم تناول الحشيش مترافقا مع الخمر وهذا ما يحصل عادة.

4) الهذيان :- حتى الجرعات المتوسطة من الحشيش قد تؤدي للهذيان الذي يتميز بفقد القدرات الإدراكية والانتباه والتركيز والذاكرة والقدرة على أداء المهام. كما أن الحشيش يبطئ من قدرة المدمن على التفاعل مع الأحداث من حوله فمثلا قد يتأخر في استخدام فرامل سيارته حال وجود خطر يحب تفاديه أمامه. الجرعات الكبيرة تؤدي إلى اختلال درجة الوعي لدى المدمن.

5) الذهان(الجنون) :-  رغم أن حصول الذهان بصورته الكاملة مع استعمال الحشيش نادر نسبيا, إلا أن المدمن يعاني من وقت لآخر من أعراض زورانية تتميز بالشك في الآخرين وأوهام غير طبيعية وهلاوس قد تنتج عنها أفعال إجرامية أو عنيفة على أقل تقدير. تزداد خطورة الإصابة بالذهان كلما زادت الكمية أو تركيز المادة الفعالة في سجائر الحشيش. ينبغي التنويه هنا إلى أن ندرة الذهان مع استعمال الحشيش تعني في الأشخاص الغير مصابين سابقا بالذهان وليس لديهم الاستعداد الوراثي للذهان أما في الأشخاص الذهانيين (الفصاميين مثلا), فإن الانتكاسات تكون أكثر بكثير مع استعمالهم للحشيش.


6) القلق:-
القلق شائع مع استعمال الحشيش وغالبا ما ينتج عن أوهام المريض وشكوكه وبالذات في الأشخاص المبتدئين في استعمال الحشيش. يصاب المريض بنوبات هلع حادة وتزداد الأعراض شدة مع الزيادة في الكمية المستعملة من الحشيش

7) أمراض أخرى غير مصنفة :-a. اضطرابات المزاج: كالاكتئاب ونوبات الهوس.

b. اضطرابات النوم.


c. اضطرابات في القدرات الجنسية.:- اضطرابات النوم والقدرات الجنسية تشفى تماما بعد التوقف الكامل عن تعاطي مادة الحشيش.

d. ظاهرة الفلاشباكس (Flashbacks) :-  حيث يعاني من المريض من بعض أعراض التسمم بعد زوال التأثيرات قصيرة المدى للحشيش أي بعد أيام أو حتى أسابيع منذ آخر جرعة تعاطاها المدمن.

e. فقد الإرادة أو الدافعية : -
  شعور المدمن بعدم الرغبة أو وجود الدوافع لاستمراره في القيام بمهامه في الحياة كالدراسة أو العمل أو رعاية الأسرة. يظهر على المريض التبلد وبطء الحركة وزيادة الوزن.

مضاعفات استخدام الحشيش :-

مع الاستعمال المزمن للحشيش :-, تظهر الكثير من المضاعفات الجسمانية والنفسية. هذه المضاعفات تضاف للتأثيرات العامة للمخدرات ككل مثل التدهور الاجتماعي والدراسي والوظيفي والعائلي والمشاكل القانونية المصاحبة.....إلخ:

1) ضمور قشرة الدماغ.

2) الصرع.


3) نقص وزن أو تشوه الأجنة :- الحشيش يمر عبر حاجز المشيمة أثناء الحمل إلى الجنين ويؤدي للكثير من المضاعفات للجنين قبل وبعد الولادة. الحشيش أيضا يفرز بغزارة في حليب الأم وهذا مما يفاقم مشكلة الطفل الرضيع الذي يولد لأم تسيء استعمال أو مدمنة للحشيش.

4) اعتلال الجهاز المناعي: وعلى المدى البعيد قد يكون ذلك من العوامل المؤدية للسرطان. لذلك فمن أكثر الناس تعرضا للسرطان مع استعمال الحشيش هم المرضى المصابون بمرض نقص المناعة المكتسبة(الايدز).


5) اختلال نسبة هرمون التستيستيرون.

6
) اختلال في الدورة الشهرية لدى النساء.

علاج سوء استخدام وادمان الحشيش :-


لا يختلف علاج سوء استخدام وإدمان الحشيش عن المواد المحظورة الأخرى, إذ يعتمد العلاج على إيقاف الاستخدام والدعم النفسي للمريض. يتحقق التوقف عن استخدام الحشيش بوسائل منها التنويم في المصحات المختصة أو حتى من خلال ملاحظة دقيقة أثناء العلاج في العيادة الخارجية كالمواعيد المتكررة مع إجراء الفحوص المخبرية التي تظهر وجود مادة الحشيش في الجسم من عدمه. الدعم النفسي يتحقق بالعلاج النفسي الفردي أو الجماعي والعلاج العائلي أيضا. من أهم ركائز العلاج هو التثقيف الطبي, فمن لا يدرك ماهية وخطورة المشكلة فلن يسعى للعلاج منها. ولذلك ينبغي الاستمرار في تثقيف المريض وعائلته (إن أمكن) في جميع مراحل العلاج ويجب ألا يتوقف التثقيف عند التوقف عن استخدام الحشيش. قد يحتاج بعض المدمنين للأدوية النفسية لعلاج الأعراض الانسحابية أو الأمراض المصاحبة كالقلق والاكتئاب.

محاذير وتعليمات هامة :-

1) عزيزي, انتبه ولا تصدق من يقول لك أن الحشيش ليست مادة إدمانية.:- هذه المقولة خاطئة جدا وكل ما يريده منك هذا الشخص هو أن تصبح مثله.
2) الحشيش بداية النهاية.

3) الحشيش مشتق من نبتة تحوي الكثير :- من المواد الكيميائية ولا تدرك أنت عزيزي كيف سيتفاعل جسمك معها.

4) لا تصف نفسك بلفظ (محشش) أو (مدمن) فأنت إنسان محتاج للمساعدة.:- يجب أن تعلم أن الحل قد يكمن فقط في ترك أصدقاء السوء(الشلة) فالحشيش من المخدرات التي يحلو للكثير تناولها على سبيل الترفيه والمشاركة.

5) قد يكون الاكتئاب والقلق :-  أو أسباب نفسية أخرى هي السبب في بداية تعاطي الحشيش وعلاجها يعني علاج المشكلة. ولذلك.............

6) لا تتردد في استشارة الطبيب ولا تخجل من ذلك.:- الكثير من المرضى يلجأ للطبيب النفسي لعلاج القلق واضطرابات النوم ولا يذكر للطبيب أنه يسيء استعمال الحشيش بل وينفي ذلك إذا سئل. بعض العلاجات النفسية قد تتعارض مع التركيز الكبير للحشيش وبذلك قد تتسبب في زيادة الضرر.

7) لا يملك الطبيب النفسي عليك أي سلطة :-  ولا يحق له إبلاغ السلطات الأمنية عنك حال مصارحته بأنك تستعمل الحشيش وما يهدف له الطبيب هو علاجك.

تحياتى للجميع 
محمد علاء 
0107970420


________________________
_______________
______
__
_





عدل سابقا من قبل mohammedalaa في الجمعة 20 يونيو 2008, 8:40 pm عدل 4 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mohammedalaa
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 1280
تاريخ التسجيل : 15/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الجمعة 20 يونيو 2008, 8:26 pm

ودلوقت يالا نعيش ونفوق ومعانا ومعاكمم تامر حسنى
حبيبى وبحبه
اولاً
هتكلم معاكم عن حياه تامر حسنى




من يرى تامر حسنى وهو يضح ويرقص ويغنى تحت الاضواء المبهره فى الحفلات والمسارح ... يظن ان هذا الفنان ولد وفى فمه ملعقه من ذهب ولكن العكس هو الصحيح ...
تامر حسنى لم يعيش حياة مرفهه كما يظن البعض وبالمناسبه تامر من مواليد برج الاسد فى شهر أغسطس عام 1977 . وتخرج من كليه الاعلام جامعه 6 اكتوبر ... وحدث أن الاسره لم تستقر ق بعد انفصال الوالدين
ونرى دايماً ان نظره تامر حزينه ، نظره شارده ، تائهة ، نظره تبحث عن والطمنانينه والأمان ، نظرة تبحث عن المستقبل وماذا يخبئ له الزمان ، انه الخزف من الفشل ، الخوف من التراجع ،الخوف من هبوط درجات سلم الجد والشهره .....
تامر حسنى فنان حتى النخاع ، نرهف الاحاسيس والمشاعر

بدايه المواهبه :-


دائما الامومه لها خاصيه الاستشعار فقد اكتشفت الأم جمال صوت ابنها ، ورأت أن ابنها خلق للغناء والفن وقررت ادخاله معهد الكونسير فتوار ليتعلم الموسيقى ، حيث انها من خلال ثقافتها الفنيه كانت تدرك أن دراسه المواسيقى للمطرب تساعده كثيراً على نقل موهبته واختيار الألحان المناسبه لأغانيه ، وبالفعل تعلم تاكر حسنى الموسيقى وتألق فيها بفضل موهبته وحسه الفنى وتشجيع والدته الدائم له على مواصله طريق التألق والابداع .
وبدأ نجم جديد فى سماء الطرب تامر حسنى يتألق ويصعد بفضل توفيق خالقه ودعوات أمه وموهبته وتخطى كل الجوائز كل الجوائز بنجاح ....
وعمل كليبات كثيره ناجحه ، ثم انتقل بعد ذلك الى عالم السينما ليقوم بالبطوله فى فليم "" سيد العاطفى ""
مع القديره عبله كامل انا خاصه بحب عبله كامل والحبوب طلعت زكريا

شائعات الــحب عند تامر حسنى :-

الفنان ملك جمهوره ومعجباته .. لذلك لم يسلم تامر حسنى من الشائعات ، وحب الفتيات المنقطع النظير له ، يكون بدايه السقوط وانحسار الاضواء عنه ، فالمعجبات سلاح ذو حدين ولابد\\ ان يكون التعامل بمنتهى الحكمه والذكاء حتى لاياقل عنه انه مغرور وبالتالى يفقد جمهوره ......
فقد خرجت اشاعات انه باعلاقه مع نيكول سابا كماحدث شيرين وجدى وقال تامر حسنى هذا غير صحيح

شائعات اخرى :-

أيضاً تردت شائعات انه على علاقه ملتهبئه مع الفنانه " نور " وقد شعر بالحزن من هذه الشائعات وقد نفاه بشده وقال : أنهم زملاء عمل وهو يحترم الزمالة ويقدرها .....
الحب الاول والاخير فى حياة تامر حسنى :-
مثله مثل كل الشباب لابد انا يمر بتجارب عاطفيه وقد احب تامر حسنى مره واحده أحب بعنف وعمق وترك هذا الحب جرحاً فى نفسه لم ينتمى له حتى اليوم ، لقد احب فتاه جميله راى فيها فتاة احلامه التى يبحث عنها ، وكان ذلك الحب فى غير توقيتها فقد جاء قبل الشهره وصعود نجميته فى عالم الغناء وكانت فتاته تمتلك كل شئ وهو وقتها لم يكن يملك شياً وحاول جاهداً انا يقف فى وجه التيار : حاول ان يقول انه سيكون له مستقبل عريق ، ولكن هيهات وفرقت لظروف بين الحبيبين وتزوجت الحبيبه يومها شعر ان قلبه ينزف وهو يرى حبيبته تزف لانسان اخر

تامر يحب الحب :-



كلما غنى تامر حسنى اغنيه رومنسيه ويشاهد هذا الحب عيون جمهوره يتمنى ان يعيش تجربه الحب مر اخرى فهو يرى ان الحب امل ورغبه متجدده فى الحياه والنظره فى المستقبل بعين التفاؤل والاصرار يرى الحب اعظم مافى الوجود لحب عنده يعنى العطاء والتسامح والصفاء النفسى والتجاوز عن أخطاء الاخرين الحب يجعلك تحلق فى الفضاء بجناحيك مرفرفا من السعاده التى تجعلك تسبح فى الهواء وتتمنى ان يسعد الناس بالحب مثله ، وهو يرى ان الحب نعمه من عند الله سبحانه وتعالى يخص بها بعض عبادءه .....

من هو عروس تامر حسنى :-


يقول تامر حسنى لاصحاب الشائعات عن الحب والزواج انه لن يتزوج من الوسط الفنى حيث ان شخصيته الشرقيه الحذره لاترضى ان يتزوج من الوسط الفنى فهو لن يتحمل زوجته من الوسط الفنى ....
لذلك يقولك دائماً انه لن يتزوج من الوسط الفنى او الغنائى ......

تامر حسنى مطرب الشباب :-



المطرب الفنان تامر حسنى هو مطرب الشباب الاول اليوم ويتميز تامر حسنى بخفه ظله ورقصته الشهيره يهز اكتافه بالنظر الى اعلى هذه الحركه الغريبه تزيد من اثاره الشباب ، وقد بدأ تامر حسنى الغناء والتلحين مع المطربه " شيرين عبد الوهاب " أو شيرين اه ياليل بسبب معرفه الجمهور بها من خلال الاغنيه الناجحه اه ياليل .
وجات شيرين وفتح عليها الفتاح قبل تامر حسنى بعدة سنوات من خلال مكتشف النجوم المنتج نصر محروس وحدث انفصال بيين الثنائى الشهير تامر وشيرين واتجهت الشركه بعد ذلك لصنع نجومية المطرب تامر حسنى وعندما ظهر تامر حسنى بالمشاركه الراقصه فقط مع أغنية " قوم اقف وانت بتكلمنى " صدم جمهوره لن جمهور تامر حسنى لم يكن يتصور أبدا أن يتحول مطربه الى كومبارس أو موديل لصديقه بهاء سلطان ورجع تامر حسنى وأكد لجمهوره أن الامر لم يكن أكثر من مجامله لصديقه وحبيبه بهاء سلطان
وانها بعدها تامر حسنى بسرعه الصاروخ لينطلق من الى نجاح وأتسعت رقعة شهرته وأصبح مطرب الشباب فى الدول العربيه فى دول اوربا امريكا وكندا واسترليا وسافر تامر حسنى الى معظم دول العالم من اجل احياء الحفلات الغنائيه وربح من ورائها اموال طائله حتى يقال انها يمتلك سياره بعدة ملايين من الجنهيات لايوجد منه فى مصر غير سيارتين فقط معها ومع الفنان القدير " عزت ابو عوف "

بالنسبه للرياضه فى حياة تامر حسنى
تامر حسنى يعشق كره القدم وسبق له ان لعب فى الاهلى والزمالك
لكن من الموكد ان ينكر تامر انه زملكاوى لكنه بالطبع زملكاوى
قضيه تامر الشهيره مع هيثم شاكر:-



ولكن الرياح دائما تاتى بما لاتشتهى السفن وتربص بها اعداء النجاح وكانت سقتطه فى قضيه الشهيره هو والمطرب هيثم شاكر ، ودخل الاثنان السجن بسبب الهروب من الخدمه العسكريه وارى انه لاداعى بالدخول فى تفاصيل بهذا الشن حيث ان القضيه نشرت فى جميع الجرائد المصريه والعربيه والاجنبيه ووتناقلتها وسائل الاعلام المختلفه وهبطت النجوميه وتوقف تصوير فليم له مع الفنانه الشابه مى عز الدين وقتها وحدث نوع من الاهتزام لدى موزع الكاسيت ومتعهدى الحفلات اللايف وبما انه لايوجد احد فوق القانون فقد اخذ القانون مجراه وتم ترحيل تامر حسنى من السجن الى الخدمه العسكريه ليودى ضريبه الدم لهذا الوطن الذى لم يبخل عليها بالمساعده والشهره والنجوميه على ارضها وهى سقطة ماكان المفروض ان يقع فيها فنان بحجم موهبة تامر حسنى وان هذا يدعونا للتساؤل ..... هل جميع اولاد المسؤلين فى الدوله وجميع المطربين يؤدون الخدمه ام ان الحظ العاثر هو الذى دفع تامر وهيثم لاداء الخدمه العسكريه
وتجاوز تامر حسنى الأزمه ولمع فى سماء الفن والغناء مرة اخرى ...

وفى النهايه اقول أننا نعيش عصر صناعة النجمه :-



الموهبه تأتى فى ذيل القائمه .. المهم تغليف وتسويق البضائعه والصرف عليها .... والارباح بالملاين وأصبح الفن تجاره وجزيه لمن يعرف كيف يدير البيزنس الفنى
النجاح مرتبط أولا وثانياً وثالثاً بالابهار وامكانيات الماديه .... وبعد ذلك تاتى الموهبه أ و لا تاتى فهى ليست مهمه.... حيث أن الاجهزه الالكترونيه الحديثه والخاصه بالصوت والسجيل والمونتاج تتحكم فى الصوت وطبقاته وتعمل من الفسيخ شربات كما يقولون ..... وضاع زمن الاغنيه الجميله وضاع الطرب فى هوجة الرقص والعرى والكليب ..... كله عند العرب صابون ، اذا أرادت ان تكون مطرباً ماعليك سوى الصرف والصرف والتنطيط وسط البنات العرايه ..... وهذا هو حال الأغنية اليوم
وهذا كل شئ عن حياة المطرب المحبوب تامر حسنى
تحياتى للجميع
منى انا حمو علاء عاشق تامر حسنى
0107970420

[/center]


عدل سابقا من قبل mohammedalaa في الأربعاء 25 يونيو 2008, 6:04 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nour_einy
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 4760
تاريخ التسجيل : 30/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الإثنين 23 يونيو 2008, 4:54 am

بنشكر محمد علاء على المجهود الجامد

والموضوع المتميز
ونهديه ورده حب





ودلوفتى عايزين استضافه جديده

وعضو جديد

هنادي على مين
؟
؟
؟
؟
انتا يا يا يا يا

هاااااااااااااااااااا

مين سامعنى


؟
؟
؟
نقول
معانا ومعاكم

؟
؟
ملكه الاحزان

ا




صاحبه افضل موضوع بالمنتدي العام


اليوم الزكريات

هنستضيفها

وهتشرفنا

هنسالها عن حياتها
وهتتكلم بصراحه

هتتكلم عن حياتها مع الناس

ومع الحب

مع النفس

ومع الاهل

هتتكلم عن نفسها شويه وتعرفنا مين ملكه الاحزان

ليه اختارت اسم ملكه الاحزان

هتنزلنا موضوع في المجله على زوقها

وهتدعمه بالصور





وكمان هتقول كلمه للاعضاء
يا ملكه ااحزان

ناويه على ايه


ودلوقتى احنا في انتظار ملكه الاحزان

تشرفنا وتنورنا

ويالا بينا

ننادي على ملكه ااحزان

وياريتها تسمعنا

معانا ومعاكم ملكه الاحزان







_________________





زوروا موقعنا الجديد منتديات خليك معايا
على هذا الرابط

http://5lekm3aya.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ملكة الاحزان
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 644
المزاج : حزينة
تاريخ التسجيل : 31/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الإثنين 23 يونيو 2008, 9:56 pm

اولا شكرا لك احمد على كلامك الجميل
مازالوا يتسالون عن ملكة الاحزان


\\\


\\\



سيدة عاشقة فى دروب النسيان

سيدة المشاعر لزمن فقد الحنان


جرح نزف على امتداد حلم مهان

ابتسامتها حزينة رسمتها باحرفها على الشطئان


سيدة صامتة عيناها هى العنوان

ابحرت بكلماتها تبحث جزيرة الامان


نجد سخرتها للااحزان بلا رهان

نجمة تحت غيوم واقع الزمان

سيدة الم مغضب بحناء الاسى والحرمان

تتصل الوجع استحياء يعتذر عن ماكان تاركا للحزن

فرصة للتجمد على اوتار الكمان

هنيئا لك تاج ملكة الاحزان



مازالو ا يتسالو ا



عن حياتى تلك الملكة فهى تشبة مشهد سينما يتكرر كل اليوم حتى التعديل بقى مستحيل


ومع الحب



تلك الملكة عانت من الحب من فراق اعز ناس من الغدر من الخيانة من الخداع
مع النفس
ومع النفس تترك اعماق نفسى فى عالم جميل بعيد عن كل العيون
ومع الاهل


وين الاهل دنيا مشاغل لانلتقى سوء الافراح والاحزان تجمعنا

انتظروااااااا المذيد





ليه اختارت اسم ملكه الاحزان


لو بحثت عن دفاترى وأوراقى لتجد كل مايتعلق بالاحزان
فانى عشت حياتى قليل مااشعر بالسعادة والفرح فاصبح

الحزن فى وجدانى وكانى اصبحت تماثلة ليعبر عن احزان الناس
فانى انظلمت كتير من اغلى ناس لية فاصبحت اجد صديقى الوحيد
هو قلمى الوفى المخلص ليعبر عن مابداخلى من احزان


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ملكة الاحزان
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 644
المزاج : حزينة
تاريخ التسجيل : 31/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الإثنين 23 يونيو 2008, 10:33 pm

القلم هو اكثر راحه وحريه في التعبير عما في داخلي

قلمي هو عشقي أتركه مدة ثم أعود إليه أجده كما تركته لايتغير وفئ معي.. بقلمي انقل مايعجبني لكم .. قلمي عنوان اخلاقي.وحين يعجز القلم عن تعبير تجلسى سمر فى مكان هادى بعيد عن كل العيون


انا لا اترك اعماق نفسى .. حتى اعود لها .
فإننى اعشق التحاور مع نفسى .. ولهذا السبب أعتقد إنى فى مصراحه دائمه مع نفسى عند الخطأ وعند الصواب
[/





بعض كتابات ملكة الاحزان

بفكر فى بكره
بفكر فى بكره..............واللى هيجره
ايه مكتوب.................وايه موعود
وايه تانى هيبقى ذكرى...................
واقعد لواحدى واسرح شوايه............
اعد الساعات.............واعد الاهات
اللى راحت وفاتت
واقول ياقلبى ...........يانبع حبى
انسى السنين ..........دى راحت وماتت
يرد قلبى ازاى انسى سنين عمرى
وياما روحى فيها عاشت
وايه تانى مستخبى
بفكر فى بكره..........واللى هيجره
سبنى فى حرتنى ......وفى عز الامى
اه يانى منه.........وبعده عنى
خلانى افكر فى بكره.....واللى هيجره
ايه مكتوب .............وايه موعود
وايه تانى هيبقى ذكرى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nour_einy
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 4760
تاريخ التسجيل : 30/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الإثنين 23 يونيو 2008, 10:58 pm

ولسه معانا ملكه الاحزان

وبنشكرها على المجهود الجامد

والاكثر من رائع

ودلوقتى

معانا باردوووووووو

ملكه الاحزان

وعايزينها تنزلنا موضوع جامد

ايه رايك في البنات اللى بتدخن

يبقى تكلمينا

عن البنات اللى بتدخن


قبل كده استضيفنا محمد علاء

وكلمنا عن المخدرات دلوقت معانا

ملكه الاحزان هتكلمنا عن البنات والشيشه والسيجاره

ونقول صباح الخييييييييييييييييير














ودلوقتى ملكه الاحزان
هتتكلم وهنشوف رأيها وموضوعها



_________________





زوروا موقعنا الجديد منتديات خليك معايا
على هذا الرابط

http://5lekm3aya.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ملكة الاحزان
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 644
المزاج : حزينة
تاريخ التسجيل : 31/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الإثنين 23 يونيو 2008, 11:47 pm

موضوع فى غاية الاهمية

تدخين البنات تلك ظاهرة من ظواهر المجتمع التى تنتشر فى مجتمعنا

مشكلة كبيرة وعادة سيئة نسمع ونشوف بعينين بنات تدخن وفين فى جامعات يعنى مثقفين

ويدور فى عقلنا اسئلة كتير

ما سبب تدخين البنات فى مجتمعنا الشرقى ؟

هل يعتبر تدخين البنات منافسة للافعال الشباب؟

وهل هى عادة جديدة فى مجتمعنا؟



البنت هى الجمال هى الرقة هى الانوثة

التدخين وبيخلى البنت شكلها وحش ورائحتها مقرفه اجمل حاجه فى البنت رقتها وانوثتها.....
والتدخين عارفين كويس انة مضر للصحة ويسبب السرطان وياريت على كدة بس دى كمان

حرام جسمنا ليس ملكنا دى امانة لازام نحافظ عليها لية نضر ها

ان التدخين اصبحت معالم واضحه بمجتمعاتنا العربيه والتي تتدني بمفهوم ما يرميه الغرب من عادات سيئه رديئه .فالفتيات اصبحن يذهبن الجامعات كان بذلك الحريه ومن منطلقها اصبحن يراوغن عقولهن بتقليد فتيات بعض الدول الغير حضاريه والمليئه بالانحرافات الخلقيه.فلم يعدن يفهمن مفهوم الحريه المحدوده التي القيت على عاتقهم وانما اخذوا بنطاق مفهوم عقولهم المنغلقه بسبب التشدد وريثما من البيئه التربويه الخاطئه ببيوتهم فما ان تخرج البنت للعمل او للدراسه يعنين بذلك الحريه وهذا مفهومهم فلذلك يستخلصن عقوبة اهاليهم من مبعث الاعمال الانحرافيه كالتدخين والزواجات الجامعيه كالعرفي وكذلك التوجه للانحراف الخلقي ايضا كالدعاره.
كلها عوامل ليست لتحدي الرجال وانما ابراز انهن اصبحن احرارا ويستطيعن قيد زمام امورهم ,لذلك نرى من سيمات اعمالهم التدخين ام السجائر او الارجيله.
انا بكره اشوف شب بيدخن فما بالك بنت



" البنات والشيشة "

في السابق كانت المقاهي ، او الكوفي شوب مقتصرة على الشباب ولكن في ايامنا هذى

قمنا نشوف ان عدد البنات في هذى الاماكن فاق بشكل كبير اعداد الشباب <<< <<<عادي كلا

الجنسين بحاجة للتغيير والترفيه عن النفس وفي بعض المقاهي محترمة ولاباس ان البنات

يدخلونها ......

بس اللى يلفت الانتباه هو تردد البنات على المقاهي الخاصة بالشيشة يعنى اللى من المفروض

انها تكون خاصة بالشباب فقط ، بصراحة منظر البنت قاعدة وجدامها الشيشة برائيي الشخصي

حدة مقزز واعتقد ان البنت بهذا التصرف افقدت جزء كبير من انوثتها

راح اطرح عليكم اسئلة حابة من خلالها اعرف وجهة نظركم بالموضوع :

- هل البنت اللى تدخن الشيشة فقدت انوثتها ؟

- البنت اللى تدخن الشيشة هل هى فتاة عصرية وستايل ؟

- ما هي نظرتك انت ايها الشاب / البنت للفتاة اللى تدخن الشيشة ؟

- هل تعتقد ان البنت المدخنة للشيشة هي متحررة وتلفت الانظار اكثر من غيرها من البنات ؟

- ما الاسباب التى تجعل البنت تدخن الشيشة وخصوصا في الاماكن العامة وامام الجميع ؟


اتمنى منكم التفاعل ، لانها بالفعل ظاهرة انتشرت انتشار رهيب

لكم منى اطيب التحيات

صدى الاهات













وإليكم فوائد التدخين




ونقول مساء الخيييييييييييييييييييييييييييييير


مين جااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي

عجبي عليك يازمن بدل منقول للشباب يبطلو الشيشه والسجاير البنات بتشرب




[/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
سيمو وانتيمو
عضو بيحاول
عضو بيحاول
avatar

عدد المساهمات : 85
تاريخ التسجيل : 29/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الثلاثاء 24 يونيو 2008, 8:57 pm

حميل تسلم اديك ياابو حمد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كناريا الجامد
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 2154
المزاج : زى الفل
تاريخ التسجيل : 02/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الثلاثاء 24 يونيو 2008, 10:12 pm

انا من رايئ الخاص


انا بدعى ان كل البنات يشربو شيشه

وسجاير وحشيش وبانجو وماكس

وبودره وهروين وكوكايين خلينا نخلص بقى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
gersy
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 3078
تاريخ التسجيل : 17/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الأربعاء 25 يونيو 2008, 1:33 am

فيك الخير والله ياكناريا




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mohammedalaa
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 1280
تاريخ التسجيل : 15/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الأربعاء 25 يونيو 2008, 5:46 am

بجد روعه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nour_einy
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 4760
تاريخ التسجيل : 30/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الأربعاء 25 يونيو 2008, 6:16 am

بشكر ملكه الاحزان

على مشاركتها الجميله


ودلوقتى

معايه ومعاكم

اخف دم



واطعم عضو بالمنتدى



معانا

؟؟؟؟؟

؟؟؟؟

؟؟؟

؟؟

؟

معايه ومعاكم

حبيب الروح

الز واعز الاعضاء

؟؟؟
؟؟
؟
شهد
ارق بنت في المتدى

وهتكلمنا

عن الجمال والانوثه



والروح الحلوة


وهتكلمنا عن قصه حبها



وهتكلمنا عن نفسها شويه





ودلوقتى ياتري ياحبيب الروح هتعمل ايه
نشوف لخرتها معاك

_________________





زوروا موقعنا الجديد منتديات خليك معايا
على هذا الرابط

http://5lekm3aya.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
حبيب الروح
عضو جامد
عضو جامد
avatar

عدد المساهمات : 362
تاريخ التسجيل : 25/06/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الأربعاء 25 يونيو 2008, 7:39 am


اوكى يااحمد مرسى جدا على الكلام الجميل ده
الجاذبية الحقيقية لا تكمن في جمال الملامح والبراعة في استخدام ادوات التجميل والزينة، انما هناك ايضاً جوانب خفية قدلا يدركهاحدا لكنها تترك آثاراً في نفوس المحيطين بنا






والاونوثة يعنى امراءة


فى كلامها ورقتها وحنيتها والاناقة



المحافظة على المظهر الطبيعي الذي لا يلغيه المكياج، فالبساطة هي قمة الجاذبية أما التصنع يقضي عليها


انا عندى اجمل حبيب فالدنيا


بنموت فى بعض اوى
احساسنا واحد
اما بنعوز حاجة بنحسها سوا



بنحب كل حاجه زى بعض واحد فى كل حاجه



انا بنت مجنونة شوية


بحب الناس بموت فحبيبى





اجتماعيه شوية بتعرف على الناس بسهوله





الى حدا ما دماغى كويسة
معقولة فى دراستى
بحب الاطفال




بحب الموتوسيكلات

بحب الاماكن اللى بروحها مع حبيبي


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mohammedalaa
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 1280
تاريخ التسجيل : 15/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الجمعة 27 يونيو 2008, 1:03 am

يعنى كله رد على موضوع الشيشه وسيبتو الحشيش محدش رد عليه خالص
ومحدش رد على موضوع تامر هو مافيش حد هنا بيحب تامر حسنى ولاايه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضياء الدين
عضو جامد
عضو جامد
avatar

عدد المساهمات : 398
تاريخ التسجيل : 20/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الجمعة 27 يونيو 2008, 3:01 am

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

انسى يامحمد ياعلاء

خد دي وخلاص

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nour_einy
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 4760
تاريخ التسجيل : 30/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الأحد 29 يونيو 2008, 8:21 pm

ودلوقتى

عوده من جديد

مع عضو جامد وشديد

عضو مؤثر

مواضيع وردود بتضرب نار

معانا ومعاكم

هاااااااااااااا

اقول

اهووووووووه

معانا

معانا

ساسووووووووووووووووو

عسوله المنتدى

وهتكلمنا

عن حياتها الخاصه والعامه

وهتكلمنا

عن الضرب والخناقات وكده



وياتري يا ساسووووووووووو

انطحنتى قبل كده ومن مين

هاااااااااااااااااااااااا

متخبيش على حماده

يالا معانا ومعاكم ساسووووووووووووووووووووووووووو



وهتحكيلنا عن واحد بيضرب واحده



واحده بتضرب واحد



اتنين بيطحنو بعض

كده يعنى



ويالا ياساسوووووو

ورينا هتعملى ايه








هى دي نهايتك ياساسوووووووووووو
ههههههههههههههههه
بهزر




_________________





زوروا موقعنا الجديد منتديات خليك معايا
على هذا الرابط

http://5lekm3aya.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sasso the best
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 4594
تاريخ التسجيل : 05/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الإثنين 30 يونيو 2008, 7:14 am





اولا انا بشكر احمد علي الدعوه المؤذيه دي
هههههههههههههههههههههههههههه
ايه يا احمد الموضوع اللي كله ضرب
وتكسير وحاجات كده



ثانيا ازيكم يا احلي اعضاء في الدنيا
اخباركم ايه




ونبتدي بقي اولا اتكلم عن حياتي الخاصه
بصراحه مش هتكلم عنها كتير لان انا حياتي
الخاصه مش فيها كتير يعني تقدروا تقولو كتاب
مفتوح هههههههههههههههههههه


انا مش هقول عن نفسي اكتر من انا سعات
بحس ان انا فاهمه نفسي جدا وسعات بحس ان انا
مش فهماها .
عندي ثقه كبيره في نفسي وبحب الناس جدا
وانا عشريه جدا وعندي صحاب كتير وبحبهم جدا
طموحه جدا ما بحبش الفشل ابدا.



سعات بحس ان انا بنوته كبيره وعاقله وعايشه الدور




وسعات بحس ان انا لسه بنوته صغيره واقعد العب واتنطط


كفايه كده بقي علشا ن ما اطولش عليكم وندخل في الموضوع اللي كله ضرب ده


رايي في الموضوع ان ديما الراجل هو اللي بيكون عنيف
وهو ديما اللي بيتعدي بالضرب علي المراه وده لانه
ديما بيحب يفرض شخصيته عليها بيحب يكون هو المسيطر
والمتحكم في كل حاجه




ما بيلاقيش نفسه ولابيحس برجولته الا وهو بيضرب وبيشتم
وبيتحكم بيحب يكون هو الامر الناهي في كل حاجه




مابيحبش حد يخالف اوامره ويحب الكل يطيعه حتي لو كان غلطان او غلط
بيشوف نفسه صح علطول





بيبقي عاوز يمشي الكون علي مزاجه وبارادته ومش بيسمع لوجهة
نظر غيره ما بيسمعش غير نفسه وبس





مابيعرفش بكده انه بيهدم اسره وبيت وبيضيع وبيشرد اطفال ما لهمش زنب في اي
حاجه



وبيدمرهم لما يشوفوا امهم اعز حاجه عندهم بتتعرض للضرب والاهانه




نيجي بقي للمراه






رمز الانوثه والجمال والخفه والحنان والاناقه






مش من طبعها ابدا العنف ولاالشده ولا القسوه وده غريزه فيها




لكن لو فاض بيها وزادت عليها الاهانات والضرب بتنسي ده كلو
بتحاول تدافع عن نفسها باي طريقه وباي وسيله حتي لو
لجات انها ترد العنف بالعنف




بتتضطر انها تاخد حقها بايديها لانها بتحس ان كرامتها اتهانت ولازم
ترجع كرامتها


%3D3D');][/url]


وبالرغم من كده ان مش كل الرجاله طبعا كده لا في كده وفي كده




بيحاولوا يحلوا مشاكلهم بالحب والحوار والنقاش بعيد
عن الضرب والتجريح الحب هو اللي بيجيب التفاهم





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sasso the best
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 4594
تاريخ التسجيل : 05/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الإثنين 30 يونيو 2008, 7:41 am


نيجي بقي لموضوع ان انا انطحنت قبل كده ولا لا
انا عمري ما افتكر ابدا ان بابا او ماما في يوم ضربوني
بالعكس ديما حنينين عليه وبيحبوني جدا


حتي افتكر مره بابا جه يضربني فيها ولكنه بص لعيوني
وهو لسه هيضربني صعبت عليه واخدني في خضنه
وساعتها انا بقي اللي قعدت اعيط هههههههههههه&Oslash;[/]















وكنت كل ما ماما تيجي تضربني كنت بجري استخبي
في بابا وكان بيحوش عني ههههههههههههه





لا افتكرت مره بابا ضربني بس ضربني ضربخفيف
علي ايدي واناصغنونه وماما كانت بتعلمني الصلاه
وانا مش عاوزه اتعلم يومها بابا زعقلي وقالي
قومي وضربني ساعتها بقيت اصلي ديما




كنت بصلي انا وعروستي وكنت مسمياها كرمبه
لانها كانت كبيره اوى وضخمه كنت افرشلها مصليه
واخليها تصلي معايا



كده خلاص اسيبكم بقي علشان مش اطول عليكم



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كناريا الجامد
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 2154
المزاج : زى الفل
تاريخ التسجيل : 02/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الخميس 03 يوليو 2008, 4:59 pm

انا عايزاسال ساسوسوال


اخر مره عملتى فيها حاجه خير مع حد كانت ايه وامتى؟؟؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sasso the best
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 4594
تاريخ التسجيل : 05/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الجمعة 04 يوليو 2008, 11:47 pm

اخر مره كانت اول امبارح كانت قطه متعوره ومش قادره تمشي

وكانت في وسط الطريق واي عربيه ممكن تخبطها اخدتها وحطتها في مكان
بعيد عن العربيات وجبتلها اكل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nour_einy
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 4760
تاريخ التسجيل : 30/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   السبت 05 يوليو 2008, 12:05 am


ساسووووووووووووووو


شكلك موسعاها شويه



عموما

نستضيف في مجلتنا العضو الجامد

وطبعا كلنا عارفين مين هو الجامد


معانا ومعاكم كناريا


كناريا الجامد

هيكلمنا عن اطفال الشوارع







ازاي يا كناريا نعالج الظاهره دي

وازاي نتخلص منها

وكمان منتشره في مصر اكتر من اي مكان في العالم

عموما ياريت تكلمنا عنها من وجهه نظرك

ونشوف رايك

ونسيب معانا ومعاكم كناريا الجامد جدا يتكلم عن الظاهره دي


_________________





زوروا موقعنا الجديد منتديات خليك معايا
على هذا الرابط

http://5lekm3aya.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sasso the best
عضو من الآخر
عضو من الآخر
avatar

عدد المساهمات : 4594
تاريخ التسجيل : 05/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   السبت 05 يوليو 2008, 12:39 am

يلا يا جامد ورينا الشغل الجامد

والجامد بيعمل الجامد وما فيش
جامد غير كناريا ونسمع تسقيف جامد لاحلي جامد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nour_einy
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 4760
تاريخ التسجيل : 30/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   السبت 05 يوليو 2008, 5:10 am



احلى ورده منى لكناريا



ليه ياساسوووووووووو

هى مجله ولا كباريه
ههههههههههه

يالا ياعم كناريا انجززززززز

_________________





زوروا موقعنا الجديد منتديات خليك معايا
على هذا الرابط

http://5lekm3aya.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كناريا الجامد
:::مشـرف عـــام:::
:::مشـرف عـــام:::
avatar

عدد المساهمات : 2154
المزاج : زى الفل
تاريخ التسجيل : 02/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن   الأحد 06 يوليو 2008, 9:05 am






ظاهره انتشار اطفال الشوارع خاصه فى مصر

اصبحت محل اهتمام الجميع

بسبب الفساد الاجتماعى والاقتصادى ادى الى ظاهرة خطيره فى حياتنا وهى لجوء الاطفال الى الشارع . ووفقا لدراسة أعدها المركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية بمصر، فقد وصل عدد المودَعين في مؤسسات الأحداث الحكومية حوالي (565) ألف طفل، ما بين مرتكب جريمة أو فاقد الأهلية وغيرهم في (27) مؤسسة لرعاية الأحداث .. وقد تم تقسيم أطفال الشوارع إلى أربع فئات .. تبدأ بفئة مطاريد البيوت، ثم فئة مطاريد الأحداث، وفئة مطاريد دور الأيتام بعد وصولهم عمر (18) سنة، وفقاً للوائح الداخلية لوزارة التضامن الاجتماعي، أما الفئة الأخيرة وهي التي ضلت الطريق في الأسواق والأماكن العامة





وعلى الرغم من عدم وجود فروق حقيقية في نشأة أطفال الشوارع من منظور الجنس، حيث الأسرة المفككة، والبيئة العشوائية المتهالكة، والظروف الاقتصادية الصعبة التي تدفعهم للخروج إلى الشارع، فإن إحصائيات مصلحة الأمن العام المصري أكدت أن ظاهرة أطفال الشوارع تتمثل غالبيتها( 92% ) في الذكور أكثر من الإناث (8%)، خاصة في المناطق الحضارية، على اعتبار أن العادات والتقاليد التي ما زالت راسخة في كثير من الأسر تمنع خروج الفتاة، وأن هروبها إلى الشارع يمس شرف الأسرة وكرامتها.




إلاّ أن الظروف الأسرية السيئة نتيجة الطلاق، أو الهجر والعيش في كنف زوج الأم أو زوجة الأب، والفقر، والأمية، والانحطاط الأخلاقي وغياب الوعي الديني للوالدين كثيرًا ما تدفع الفتاة إلى الهروب وخروجها إلى الشارع؛ حيث تتعرض لكافة أشكال الاستغلال المادي والجنسي والبدني، وتعاني من سوء المعاملة والحرمان النفسي، ومن أجل توفير لقمة العيش تمارس مجموعة من الأعمال غير الرسمية، مثل: الخدمة في المنازل، والتسوّل، وبيع السلع التافهة، والعمل في المحال العامة، وممارسة أعمال غير قانونية.



و الحكومة المصرية تجري حملات قبض جماعية على أطفال "جريمتهم" أنهم بحاجة للحماية . وأن الأطفال المحتجزين لدى الشرطة يتعرضون للضربَ والإيذاء الجنسي والابتزاز على يد الشرطة والمحتجزين الجنائيين البالغين , كما أنه من المعتاد أن يحرموا من الطعام والفراش والعناية الطبية .



السمات العامة لأطفال الشوارع


1) الشغب والعند والميول للعدوانية : يرى الكثير من الباحثين ان معظم أطفال الشوارع لديهم نوع من العدوانية نتيجة الإحباط النفسي الذي يصيب الطفل من جراء فقدانه الحب داخل أسرته، ويزداد الميل إلى العدوانية مع ازدياد المدة التي يقضيها الطفل في حياة الشارع، حيث يتعلم من الحياة في الشارع ان العنف هو لغة الحياة في الشارع، بالإضافة إلى ان أطفال الشوارع يمارسون العنف نحو بعضهم البعض.
2) الانفعال الشديد والغيرة الشديدة: فالحياة في نظر طفل الشارع هي لعب وأخذ فقط دون الاهتمام بالمستقبل، وهما الشيئان اللذان فشل في الحصول عليهما من أسرته التي دفعت به إلى الشارع رغماً عنه.
3) التمثيل: أطفال الشوارع تعودوا على التمثيل، لأنه من ناحية إحدى وسائلهم الدفاعية ضد أي خطر يواجههم، أو حين يقبض عليهم، كما انه يستخدم من قِبل أطفال الشوارع للإضرار بأطفال آخرين باتهامهم كذباً بسلوك أو فعل أشياء معينة لم يفعلها هؤلاء الأطفال.
4) التشتت العاطفي: ويتمثل لدى أطفال الشوارع من خلال كثرة البكاء والطلبات الكثيرة، وغير المحددة وعدم الكف عن البكاء حتى لو أقنعتهم عدة مرات باستحالة تلبية مطالبهم.
5) عدم التركيز: مستوى أطفال الشوارع الدراسي ضعيف جداً، فمنهم من لم يلتحق بالتعليم ومنهم من يتسرب من الدراسة مبكراً كما أنهم لا يستطيعون التركيز على أي حديث قد يكون طويلاً.
6) ليس لديه مبدأ الصواب والخطأ: طفل الشارع بهروبه من المنزل حطم نسبياً الضبط الخارجي عليه، والمتمثل في رب الأسرة، والذي كان يوجهه، ولأن أسلوب الضبط الخارجي كان يمارس من الأب أو من عائل الأسرة بعد الوالدين بدرجة كبيرة من التسلط على الطفل فكان من نتيجة هذا ان الأب قد سلب من الطفل عنصر الضبط الداخلي الذي يتولد من خبرة الطفل الذاتية في ممارسة حياته.
7)‏ حب التملك والمساواة مع الآخرين‏.‏ ‏
Cool‏ حب ألعاب الحركة والقوة‏.‏ ‏
9) بالإضافة إلي الممارسات الشاذة لأطفال الشوارع مثل‏:‏ شم (الكلة) والبنزين والجرب والشذوذ الجنسي بين الأطفال والاغتصاب لأطفال الشوارع



تعتبر ظاهرة أطفال الشوارع في مصر بمثابة القنبلة الموقوتة التي ينتظر انفجارها بين حين وآخر، حيث يشير تقرير الهيئة العامة لحماية الطفل( منظمة غير حكومية) أن أعدادهم وصل في عام 1999 إلى 2 مليون طفل وفي تزايد مستمر مما يجعلهم عرضة لتبني السلوك الإجرامي في المجتمع المصري


وانا منوجهه نظرى

ان السبب الرئيسى فى كل فساد بيحصل

الحكومه المصريه بزعامه السيد/محمد حسنى مبارك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
مــجــلــه مــنــتــدى حــنــيــن
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات حنين :: الأقـسـام الـعامة :: الـمـنتـدى الـعـــــــام-
انتقل الى: